fredag 9. september 2016

Sensur i sosiale medier - Stormannsgalskap og verdensherredømme?

Setter et spørsmålstegn bak tittelen fordi eg ønsker at hver og en skal få tenke og mene sjøl ka de synes om dette.

Observerer at "alle" i dag har en mening om Facebooks sensur av et særdeles spesielt bilde som har en historie bak seg som man forventer at mennesker etter en del års skolegang skal kjenne til.

I og med at "alle" mener noe, og eg definitivt ikke kan eksluderes fra dette store fellesskapet, så kan vel eg og mene noe. Det er nok av de som har sagt hva de mener om selve sensuren, så eg skal mene noe annet. Bare for å se ting fra en litt annen vinkel. Og kanskje plante et lite tankefrø.

Facebook har blitt stort, faktisk så stort at det kan sies at de har fått verdensherredømme (sterkt ord, eg vet).
Kanskje, og kanskje nettopp av den grunn bør man se etter alternativer. Kanskje det er på tide å bryte ut av et mønster som begynner å bli litt for tydelig.
For hva er det Facebook i dag IKKE styrer / legger seg opp i ?

Det er nærmest umulig å finne noe som ikke er knyttet opp mot Facebook på en eller annen måte. Skal komme med noen eksempler over hva eg mener.

Har du bursdag? Facebook - påminnelser
Skal du handle inn noen varer og har søkt på dette i en søkemotor? Facebook - reklame
Søker du jobber? Facebook - reklame
Skal du selge noe? Facebook - du må iallefall ta en stilling til det
Problemer med en vare eller tjeneste? Facebook - er nok her du vil finne kundeservicen
Nyheter? Facebook - har ikke tall på hvor mange ganger eg har lest overskriftene på nyhetene først på facebook, før eg leser de på nettavisene som opprinnelig har publisert de.

Det er sikkert MANGE andre ting som du bruker Facebook til. Og det blir ikke mindre etterhvert som dette selskapet vokser. Og når vi snakker om å vokse. De vokser ikke bare ved at nye brukere lager seg konto, men de kjøper også opp og knytter andre selskaper til seg. Lager samarbeidsavtaler med andre og utnytter internettet og dets muligheter for alt det er verdt.

Dette kommer de til å fortsette å gjøre i årene fremover. Og de gjør det fordi de kan og fordi vi brukere tillater de å gjøre det, samtidig som vi kritiserer de for å sensurere og styre hva vi skal få lov til å gjøre.
Og egentlig kan vi ikke kritisere de for å gjøre det. For det er VI som bruker de, og det er gratis å bruke tjenesten (til en viss grad).

Til en viss grad fordi vi ser etterhvert alt det de krever tilbake.

Personlig kom eg borti Facebook for alvor i 2007. I den tiden var eg sammen med hun som senere skulle bli mor til mine to barn. Hun ytret den gang en stor skepsis til Facebook, og kanskje hadde hun rett. Eg velger iallefall å gi hun rett, med tanke på kordan Facebook har blitt i årene som har fulgt.

Men eg skal ikke svartmale mitt forhold til Facebook, for eg drar visst nytte av tjenesten på flere måter. Det å følge med på ka andre av mine venner og bekjente bedriver dagene sine med gir ofte inspirasjon til dagdrømmer og tidvis også ny lærdom. Turer de har dratt på, mat de har laget. For ikke å snakke om at eg har beholdt kontakten og også funnet igjen kontakten med mennesker som tidligere var en del av min barndom setter eg umåtelig stor pris på.

Og når det gjelder sosiale medier har eg også hatt gleden av det eg kaller for Cross-SoMe-friendship. I det begrepet legger eg at personer eg har blitt kjent med, for eksempel på Twitter, har funnet meg på Facebook og lagt meg til, og vice versa. DET er noe eg finner som en styrke med sosiale medier! Spesielt siden de forskjellige sosiale medier brukes til forskjellige ting (om man bruker de rett, vel og merke).

Det som egentlig fikk meg til å skrive dette innlegget er at eg tror tiden er inne for å komme med noe nytt. En ny Facebook. En konkurrent til dette selskapet som eg påstår har fått verdensherredømme på internett, iallefall innen sin sjanger. Og så er et store spørsmålet. Er det mulig å komme med noe nytt? Går det an å konkurrere med Facebook?

Eg tror det, selv om eg også ser at det er en stor jobb som må gjøres for å klare det. Men eg håper virkelig noen vil ta opp den ballen, ikke bare for sparke den videre til noen andre som kan sparke den videre. Men noen som kan ta et slikt prosjekt, løfte det opp og gi det en ende-til-ende prioritering.

Og når det er sagt, eller i dette tilfellet skrevet, så tar eg gjerne i mot en invitasjon til å være testbruker. For det er i denne verden eg er logget på. Du finner meg selvfølgelig på sosiale medier, og forhåpentligvis fremdeles på Facebook, om eg ikke på grunn av dette blir sensurert....

Om eg ikke blir brutt opp i bits eller inntar en binær form så vil det snart komme en ny blogg med nye erfaringer fra Mitt IT-eventyr!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar