onsdag 4. september 2013

Facebook observasjoner ;)

Heisann!

Har du tenkt over hva folk ser på, evt IKKE ser på av det du legger ut på facebook?
Eg har. Mange ganger!

Som daglig bruker av facebook legger eg som andre ut ting av forskjellig innhold. Og ofte opplever man at det ikke er en eneste 'Like' eller kommentar.
Det har jo selvfølgelig med folks interesse å gjøre. Ikke alle kan interessere seg i databaser, programmering, webutvikling...

Men om man legger ut et bilde av ansiktet sitt. Et nesten passfoto lignende bilde der man ikke smiler eller gjør noe som ellers er upassende så spretter det inn med 'Likes'

Så kanskje det er det som er strategien? Legge ut det man vil dele i form av bilder?
Eller kanskje man burde trigget sine venner med at hvis de leser det man har skrevet så får man se et nytt bilde av meg?

Ikke at eg tror noen i utgangspunktet trenger å se bilder av meg, men eg er ganske overbevist om at når vi atter en gang skal bytte ut årstallet vi lever i med et nytt og uoppdaget år så vil facebook påstå at en av de viktigste hendelse i livet mitt var når eg skiftet profilbilde.

Om det er latterlig eller skremmende trist skal eg overlate til deg, kjære leser, å bedømme. Ja, eg vil faktisk at du skal skrive en kommentar om hva du mener om den saken.

Samtidig som man skal være litt ydmyk og takke pent for alle som er snille og sier at de liker bilde av ansiktet mitt på profilen.

Facebook er i mine øyne et eneste stort sosialt eksperiment, og dette var en av mine mange observasjoner.

Om eg ikke blir brutt opp i bits eller inntar en binær form så vil det snart komme en ny blogg med nye erfaringer fra Mitt IT-eventyr!

6 kommentarer:

  1. Grei observasjon. Hvorfor er det sånn? Er man "uhøflig" om man ikke "liker" et nytt profilbilde? Om man ikke trykker liker på dette, er det en underbevisst melding om at man ikke liker mennesket som la det ut? Et bilde er jo "deg," mens noe annet fra arbeidet ditt er bare noe rart man ikke forstår. Har ingenting med "deg" å gjøre. Kanskje?

    SvarSlett
    Svar
    1. Du kan nok ha rett i det du sier. At databaser og den slags ting ikke er det de relaterer meg til. Det er på en måte en annen meg som de ikke har noe med å gjøre.
      Men eg tror ikke at det underbevisst ligger et liker deg ikke forhold, bak et valg om å ikke klikke 'Liker' på ethvert profilbilde. I såfall det er den gjengse oppfatning har eg mange å si unnskyld til. Tusen takk for innspill T-E!

      Slett
  2. Hahaha, god observasjon!
    Tor-Eilif er kanskje inne på noe, om ikke facebook-vennene dine interesserer seg for databaser, programmering og webutvikling, så føler de kanskje at det er vanskelig å like noe de ikke skjønner hva er. Mens ansiktet ditt er noe de har et større forhold til. Nå aner jeg jo ikke hvem facebook vennene dine er og hva de gjør, men om de driver med databaser, programmering og webutvikling, så er det kanskje trist at de ikke "liker" eller kommenterer den type innhold. Kona mi kan f.eks. legge ut så mye innhold hun bare måtte orke om sminke og siste skrik innen jentemote... det kommer jeg nok bare til å ignorere, men om hun legger ut et bilde av dagens middag så klikker jeg meg inn :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kan lett relatere meg til det du skriver her :) Og vi er nok slik de fleste av oss. Vi er noenlunde selektive med hva vi velger å 'Like'
      Samtidig så er det et lite tankekors at enkelte ting er nesten noe "alle" klikker 'Like' på. Som når man ser en tragisk hendelse ramme og alle skal støtte opp og vise sin medfølelse.

      Tusen takk for kommentaren din! :)

      Slett
  3. Haha. Når jeg tenker over det så har du jo helt rett. Jeg klikker alltid "like" når noen skifter profilbilde. Vet ikke hvorfor:) Kanskje noen rett og slett hadde så stygge profilbilder at man blir glad når de skifter?:)

    SvarSlett
  4. Takk for innspill! Liker forslaget ditt, men når man har venner som skifter profilbilde daglig, og de får likes og meldinger hver gang de skifter. Ka forteller det oss?

    SvarSlett